در ادامه آموزش پوکر اوماها به مبحث مهم بازی بعد فلاپ میپردازیم. انتخاب دست شروع مناسب پیش از فلاپ و اتخاذ استراتژی مناسب در فلاپ عوامل کلیدی بردن در PLO هستند. تصمیماتی که ترن و ریور میگیریم در درجه دوم اهمیت قرار دارند، چرا که در آن زمان حداقل یکی از بازیکنان یا آل این شده است و یا با شرطهای قبلی به پات متعهد شده است (Pot Commited) و بنابراین بقیه ژتونهای خودش را هم به وسط خواهد آورد.
پات لیمیت اوماها یک بازی با اکشن زیاد، به خصوص در فلاپ است. از این نقطه به بعد میتوانید همه ژتونهای خود را در چند مرحله شرط ببندید و انجام این کار بسیار متداول است.
درست مثل تگزاس هولدم، فلاپ اولین لحظهای است که بازیکنی میتواند یک دست ساخته شده 5 کارتی داشته باشد. همچنین فلاپ جایی است که قدرت یک Draw میتواند سنجیده شود. قدرت دست شما به طور چشمگیری در هر مرحله میتواند تغییر کند، ولی نه به میزانی که روی فلاپ تغییر میکند. با 4 کارتی که در دست داریم میتوانیم 6 ترکیب دو کارتی بسازیم (در مقابلِ تگزاس هولدم که در آن فقط یک ترکیب دو کارتی داریم).
مثال:
ما ♥A♥K♠J♠T داریم. میتوانیم 6 ترکیب متفاوت از دستهای قابل بازی در فلاپ بسازیم:
- ♠A♥K
- ♠A♥J
- ♥A♥T
- ♠K♠J
- ♥K♠T
- ♥J♠T
اگر فلاپ برای ما مناسب باشد میتوانیم یک دست ساخته شده یا یک Draw قدرتمند داشته باشیم، یا حتی بهتر، ترکیبی از هر دو آنها. ولی اگر فلاپ برای ما نخورد، دست ما به سرعت ارزش خودش را از دست میدهد. در این مثال یک فلاپ ♣5♣6♣7 به قدری خطرناک است که مجبوریم در مقابل هر ریزی فولد کنیم. برای اکثر بازیکنان این دلیلی است که اندازه پات را پیش از فلاپ کوچک نگه دارند، و سپس در صورت مناسب بودن فلاپ، به صورت تهاجمی شرط ببندند.
فلاپ اطلاعات مهمی درباره تعداد اوتهایی که دست ما را بهبود میبخشند، یا در مقابل دست حریف را ارتقا میدهند، ارائه میکند. این اطلاعات به ما کمک میکند که به طور موثری نحوه بازی خود را انتخاب کنند.
بهترین دست ممکن (Nuts)
گفته میشود که در اوماها دو نوع دست وجود دارد. 1) دست ناتز، یا بهترین دست ممکن، و 2) بقیه دستها. درست است که کمی اغراقآمیز است ولی داشتن این طرز فکر در ذهن برای یادگیری این بازی بسیار مفید است. بهترین دست ممکن درصد بزرگی از پاتها و اکثر پاتهای بزرگ را در پوکر اوماها میبرد. همیشه حواستان به دست ناتز در هر مرحله باشد، و از Draw به یک دست که حتی در صورت ارتقا میتواند دومین دست خوب باشد اجتناب کنید.
پوزیشن
پوزیشن یک مفهوم مهم در همه اَشکال پوکر و به خصوص در پوکر پات لیمیت اوماها است. وقتی دست بهتر را دارید باید از آن بهره برداری کنید. این کار از پوزیشنهای آخری و آخرین پوزیشن بسیار آسانتر است. به علاوه، پویایی یک دست اوماها میتواند به صورت چشمگیری در مراحل مختلف تغییر کند، و از ارزشمند بودن اطلاعاتی که با عمل کردن بعد از سایر بازیکنان به دست میآورید، هر چه بگوییم کم گفتهایم. باید به شدت در مورد دستهایی که در موقعیت ابتدایی بازی میکنید انتخابگر باشید و در مقابل بازیهای احتکاری خود را مواقعی انجام دهید که در نوبت آخر هستید.
اندازه شرط
در پات لیمیت اوماها، مهم است که وقتی دست بهتر را دارید تا میتوانید پول بیشتری در پات بگذارید. در اوماها حتی دستهای قدرتمند هم آسیبپذیر هستند، و یک شرط کوچک معمولا ارزش خوبی برای کال کردن حریف ایجاد میکند. اگر میخواهید شرط ببندید یک قانون تخمینی برای بستن شرط به حدود 2/3 اندازه پات میتواند مناسب باشد.
استراتژی کلی
یک استراتژی پایه برای PLO می گوید: همیشه با یک دست خوب به صورت تهاجمی بازی کنید… و با یک Draw خوب هم در اکثر مواقع این کار را انجام دهید. بازی آهسته، یا چک دادن یک دست قوی برای اینکه بعدا شرطمان کال شود، به ندرت انتخاب مناسبی است. بهترین فول هاوسها، کاره (چهارتایی) و استریت فلاش دستهایی هستند که میتوان گاهی با آنها بازی آهسته انجام داد و با دستهای دیگر نباید این کار را کرد. در بسیاری از مواقع در مقابل Draw های قدرتمند قرار داریم و ترن و ریور ممکن است سقوط به همراه داشته باشد.
مثال:
دست ما ♣7♦7♦8♣9 است.
و فلاپ به صورت ♠T♥T♠7 رو شده است.
ما در فلاپ فول شدهایم. ولی دستمان بهترین دست ممکن نیست. (بازیکنی با TT یا T7 ما را شکست میدهد) و اگر حریف یک T داشته باشد در ترن یا ریور احتمال باختمان وجود دارد.
اگر در فلاپ چک بدهیم و وقتی ♠J در ترن رو شود حریفمان شرط ببندد وضعیت چندان خوب نخواهد بود و حالا علاوه بر دست های قبلی به JJ، JT و ♠8♠9 هم میبازیم. به همین دلیل باید روی فلاپ وقتی هنوز برای بردن دست برتری داریم شرط ببندیم. یک شرط کوچک به هیچ وجه نمیتواند به ما کمکی کند، و فقط یک Draw ارزان به حریف میدهد.
Draw ها
حالا راجع به Draw ها صحبت کنیم. دستهایی که پات لیمیت اوماها را تبدیل به یک بازی بسیار گران و پر از اکشن میکنند. بعضی از Draw ها در پات لیمیت اوماها وجود دارند که شانس آنها برای بردن از دستهای ساخته شده هم بیشتر است. برای مثال بعضی از پای استریتها میتوانند تا 20 اوت داشته باشند و می توانند در 58/5% مواقع در مقابل یک ست (سه تایی) روی فلاپ برنده باشند.
Draw های قدرتمند اغلب میتوانند مثل یک دست ساخته شده بازی شوند. به خصوص وقتی که تعداد زیادی اوت برای ساختن بهترین دست ممکن دارند و وقتی که چندین Draw وجود دارد.
مثال:
دست ما ♣K♠Q♠J♣T است
و فلاپ:
- 1) ♥A♣K♥6
- 2) ♠A♣K♣2
در فلاپ اول ما بالاترین پای استریت ممکن را داریم و با هر ده، سرباز یا بیبی که از خال دل نباشد بهترین دست ممکن را میسازیم. در فلاپ دوم نه تنها بالاترین پای استریت ممکن را داریم بلکه دومین پای رنگ بالا و حتی یک پای رویال فلاش هم داریم.
در فلاپ اول فقط 6 اوت به ناتز (بهترین دست ممکن) داریم. پس باید به صورت غیر تهاجمی (Passive) این دست را بازی کنیم و با توجه به شرایط بازی چک-کال یا چک-فولد را انجام دهیم. اگر روی حریف پوزیشن داشته باشیم و حریف به ما چک دهد میتوانیم بازی شبه بلوف (Semi-Bluff) را امتحان کنیم.
در فلاپ دوم ما 8 اوت به بهترین استریت ممکن، 7 اوت به دومین رنگ بالا، و 1 اوت به رویال فلاش داریم. در این نقطه میتوانیم تصمیم بگیریم که دستمان را مثل یک دست ساخته شده بازی کنیم. اگر در ترن دستمان ساخته نشد، میتوانیم ارزیابی کنیم که آیا یک شبه بلوف دیگر ارزشش را دارد یا نه. البته در پوزیشن هنگامی که فکر میکنیم بازنده هستیم، میتوانیم چک دهیم تا یک کارت رایگان ببینیم.
اگر در فلاپ کال شدیم و در مرحله بعد یکی از کارتهای روی میز تکرار شد، باید پشت دست حریف چک بدهیم و سپس سعی کنیم با هزینه کم بازی کنیم (چک/چک، چک/کال، چک فولد).
مثال 1: یک فلاپ خوب برای یک Draw
ما ♥A♥T♦9♥8 داریم و دو بازیکن از موقعیت های اولیه لیمپ میکنند (با کال بیگ بلایند وارد بازی میشوند). ما هم کال میکنیم. هر دو بلایندها هم کال میکنند و پنج نفر به فلاپ میروند.
فلاپ به صورت ♥7♥6♣4 رو میشود.
این فلاپ برای دست ما فوق العاده است. ما پای بهترین رنگ ممکن و یک پای استریت فلاش دو طرفه داریم. و به عبارتی هر کارت دل به علاوه هر 5، T، 9، و 8 به دست ما کمک میکند. در این حالت ما 19 اوت داریم.
مثال2: ما ♦A♠K♠4♦5 داریم. ما قبل از موقعیت دیلر لیمپ می کنیم و دومین نفری هستیم که وارد پات میشویم. بلایندها هم بعد از ما کال میکنند.
فلاپ به صورت ♥6♥7♦J رو میشود.
این فلاپ برای ما بد است. یک پای استریت دو طرفه داریم و یک پای رنگ از در پشتی (یعنی هم ترن و هم ریور باید برای رنگ شدن به ما کمک کند). ولی ما فقط سه اوت (♠3، ♦3، و ♣3) به بهترین دست ممکن داریم و بقیه اوتها میتوانند به حریف ما هم کمک کنند. به همین دلیل باید در مقابل هر گونه بازی تهاجمی فولد کنیم.
5 نکته و راز درباره بازی پوکر اوماها (بعد از فلاپ)