استراتژی‌های ابتدایی پوکر

سه دستی که باید پیش از فلاپ فولد کنید

در این مقاله سه نوع دست که ممکن است برای بازیکنان مبتدی جذاب به نظر برسد ولی بهتر است پری فلاپ فولد شوند را با ذکر دلایل بیان می کنیم.

حتی اگر در دنیای پوکر تازه‌وارد باشید، یکسری قوانین پایه هستند که باید قبل از این‌که دست به ژتون شوید در مورد آن‌ها بدانید. برای مثال:

1- وقتی جفت آس آوردید باید موقعیت خودتان را با افزایش پیش فلاپ محکم کنید، در غیر این صورت به رقبا میدان می‌دهید و شانس برنده شدن خودتان را کاهش می‌دهید.

2- لازم نیست دست‌های 7 -2 را بازی کنید، این دست به عنوان بدترین دست جهان شناخته‌شده است. آخر این‌که چیزی به نام سرگرمی وجود ندارد و 99% اوقات به یک دلیلی پوکر بازی می‌کنید، که اغلب آن دلیل پول درآوردن است.

گاهی اوقات تازه‌کاران دست‌هایی را بازی می‌کنند که نباید بازی کنند چون “یک نفر به آن‌ها گفته که ارزش بازی کردن را دارد” و یا “اما فلان پوکر‌باز معروف همیشه این دست را بازی می‌کند” و یا حتی “احساسم بهم می‌گه که”. اگر این موارد را به فهرست دست‌هایی که باید پیش از فلاپ فولد کنید، اضافه کنید، در ادامه‌ی بازی خواهید دید که سود بیشتری می‌کنید.

سرباز و 10 (هم خال و غیر هم خال)

در نگاه اول سرباز و 10 یک دست کاملاً خوب به نظر می‌رسد، و پتانسیل آن‌ را دارد که، 4 ترکیب بهترین استریت‌ِ ممکن (nut) را بسازد.

(J10, 9, 8, 7) ،(A ,K ,Q , J10)  ،(K, Q, J10, 9) ،(Q, J10, 9, 8). تنها ترکیبی که می‌تواند این استریت‌ها را بسازد این دو کارت هستند. سرباز  و ده. اگر از یک خال باشند می‌توانید که بعد از پا رنگ شدن روی فلاپ، شرط حریف را کال کنید. مشکل این دو کارت این است که بعد از فلاپ به این خوبی نمی‌شود با آن‌ها بازی کرد.

اگر فلاپ یک سرباز بخورد، با کیکر دچار مشکل خواهید شد، در بیشتر موارد با کارت‌های Q-J ،K-J و یا A-J حریف مغلوب می‌شوید. اگر 10 تان را جفت کنید همان موقعیت با همان گزینه‌ها شما را شکست خواهد داد، A-10،  K-10 و Q-10. اگر از یک خال باشند و دو کارت هم خالی که در فلاپ می‌خورد زیر 10 باشند، این شانس ( شانس خیلی کم 1 در 592) وجود دارد که یک A-K ،A-Q و یا  K-Q  شمار ا شکست دهد. اجازه دهید وارد بحث احتمال استریت شدن کارت‌هایی مثل (K-Q, Q-9, 9-8)  هنگامی که شما روی فلاپ دو پِر شده‌اید، نشویم.

در این حالت دو انتخاب دارید، روی فلاپ استریت شوید و امیدوار باشید کسی متوجه پتانسیل استریت میز نشده باشد و شرط‌هایتان را کال کند. یا این‌که بعد از فلاپ نامناسب، دست‌تان را بریزید. اگر فلاپی مثل K-Q-X  خورد فقط پاکت جفت‌های (KK ،QQ و یا XX ) یا آن‌هایی که شما را شکست می‌دهند (AK ،AQ ،KQ و هر ترکیبی از شاه، بی‌بی یا X). اگر فلاپ خالی باشد مثلا A-7-4 هم دیگر امیدی ندارید. خیلی از بازیکنان با این دست به بازی ادامه نمی‌دهند.

جفت‌های پایین (Baby Pairs)

همه دوست‌ دارند با جفت‌های‌های پایین (22 تا 55) یک جفت بالا را ببرند و با سِت شدن، دست برتر شوند. اما اگر با جفت‌های پایین فلاپ را به طور کامل از دست بدهید چه می‌شود؟ در این حالت وضعیت خیلی بد می‌شود.

در بازی پیش فلاپ، جفت‌های پایین اگر کنش‌های زیادی مقابل شما باشد خوب عمل نمی‌کنند. فرض کنید در جایگاه دیلر هستید و جفت دو دارید، جایگاه میانی شرط می‌بندد، جایگاهِ های‌جک کال می‌کند و کات‌آف شرط سوم را می‎‌بندد. جفت دوی شما در اینجا به درد نمی‌خورد. می‌خورد؟ هیچ اشکالی ندارد که دستتان را بریزید، بهتر از این است که با عصبانیت به بازی ادامه دهید.

در صورتی‌که کارت‌هایی که در فلاپ می‌خورد همگی کارت‌های بالایی باشند، کارت‌های پایین خوب عمل نمی‌کنند. در بهترین حالت بعد از فلاپ چهارمین دست خوب را به شما می‌دهد. این کارت‌ها در ساخت استریت هم کمکی نمی‌کنند، مثلا اگر جفت 3 داشته و فلاپ 2-4-5 را پر کنید تا یک استریت دو طرفه بسازید، بازیکنان دیگر ممکن است جفت‌های پایین شما ببرند یا حتی اگر استریت شوید، آن‌ها استریت بالاتر رو کنند.

کارت‌های هم خال با فاصله‌ی زیاد

فرض کنید باید با کارت‌های هم خالی که فاصله‌ی زیادی با هم دارند بازی کنید مثلا k-2 و یا Q-3 بیشتر بازیکنان بدون هیچ تردیدی دست را می‌ریزند،  پس چرا، وجود یک شکل یکسان گوشه‌ی هر کارت باعث می‌شود این قضیه تفاوت کند؟ هم خال بودن این کارت‌ها موقعیت بالقوه برای رنگ را به‌وجود می‌آورد، و در موقعیت‌های دیگر زیاد به کار نمی‌آیند.

اگر آن پای رنگ آمد یعنی کارت‌های ضعیفی دارید، اگر رنگ شوید خوب است ولی در غیر این صورت ضعیف است. اگر روی فلاپ شاه بیاید، در اینجا مشکل کیکر دارید و اگر کیکر بخورد ممکن است برای برد کافی نباشد و برای برد نیاز به تریپس شدن کیکرتان داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به اصول بازی با پای رنگ در پوکر هولدم مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

گاهی وقت‌ها باید دست‌هایی را بازی کنیم که در موقعیت‌‌های خاص ترجیح می‌دهیم آن‌را بازی نکنیم، اما اگر بتوانید کنترل کنید که چه زمانی ژتون‌هایتان را روی میز بگذارید و مطمئن باشید که پتانسیل خوبی داند در بازی موفق‌تر خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید