ریاضیات در پوکرمقالات عمومی

استفاده از ضریب پات پوکر هولدم هنگام تصمیم گیری در مورد کال کردن یک رِیز پیش از فلاپ

آموزش ریاضی پوکر ضریب پات برای کال کردن

ضریب پات (Pot Odds) نه تنها می‌تواند با یک احتمال به خصوص (مثل کامل شدن پای رنگ) مقایسه شود، بلکه می‌تواند با تخمین‌های کلی‌تر از شانس شما در یک دست مورد مقایسه قرار گیرد.

فرض کنید مثلا شما در حال بازی ۱/۲$ هولدم نامحدود هستید و در موقعیت بیگ بلایند J۴ دارید. بازیکنی از موقعیت دیلر به ۷$ رِیز می‌کند و اسمال بلایند فولد می‌کند.

اول از همه … ضریب پات شما الان چیست؟ ۱۰$ در پات وجود دارد(۱$ اسمال بلایند + ۲$ بیگ بلایند + ۷$ رِیز)، و شما باید ۵$ برای ماندن در این دست کال کنید. یعنی ضریب پات شما ۲-به-۱ است.

حالا به چشم اندار بازی کردن J۴ بدون پوزیشن فکر کنید. این دست پتانسیل زیادی ندارد و تقریبا قطعا بدتر از هر چیزی است که دیلر با آن رِیز کرده است. فقط در صورتی که دو کارت خشت روی فلاپ بیاید یا در فلاپ تریپس (سه تایی) با دو پِر شوید، می‌توانید با خیال راحت ادامه بدهید، در غیر این صورت احتمالا برای ادامه دادن احساس خوبی نخواهید داشت. آیا این ضریب پات ۲-به-۱ مطلوب است؟

نه، نیست. می‌توان آن را به شکل عددی هم بیان کرد، با توجه به اینکه شما حدود ۱۱% مواقع در فلاپ پای رنگ می‌شوید، ۲% مواقع دو پر می‌شوید و حدود ۱/۳$ مواقع تریپس (سه‌تایی) می‌شوید- می‌توان گفت شما حدود ۱۴% مواقع فلاپ خوبی دریافت می‌کنید، یعنی ضریب شانس در مقابل رسیدن به یک فلاپ خوب ۶-به-۱ است. در واقع این فقط یک تخمین است ولی بدیهی است که به هر حال خیلی بد تر از ضریب پات ۲-به-۱ است. بنابراین فولد کردن باید در دستور کار قرار گیرد.

حالا اگر در عوض بازیکنی از موقعیت های ابتدایی به ۷$ رِیز کرده بود و قبل از این که نوبت بازی به شما با J۴ در بیگ بلایند برسد، پنج بازیکن از جمله اسمال بلایند کال کرده بودند، چه؟ حالا ۴۴$ در وسط است و شما باید ۵$ بپردازید تا فلاپ را ببینید. ضریب پات تقریبا ۸-به-۱ است، که در واقع بزرگتر از ضریب مقابل شانس شما در داشتن یک فلاپ خوب است –بنابراین در اینجا باید کال کردن را لحاظ کنید.

اصول استفاده از ضریب پات در پوکر

استفاده از ضریب پات حین بازی با یک دست قرعه (Draw)

دیدگاهتان را بنویسید