در ادامه مباحث آموزش پوکر تگزاس هولدم مبتدی به شناسایی دستهای شروع در تگزاس هولدم میرسیم. در یک دست کامل بازی تگزاس هولدم، در نهایت ممکن است هفت کارت ببینید؛ اما در ابتدای بازی فقط دو کارت پنهان دارید. اینکه اصلا باید وارد پات شوید یا نه بستگی به قدرت دستتان دارد.
دست شروع قوی حداقل در سه چهارم موارد در برابر دست ضعیف برنده است. تمام بازیکنان میتوانند از پنج کارت مشترک استفاده کنند، پس اگر برای مثال با کارتهای ♣A♣K شروع کنید و حریفتان ♣A♠8 داشته باشد، حریف شما برای برنده شدن باید یک 8 بیاورد و در غیر این صورت احتمالا شانسی نخواهد داشت (ممکن است با 8 استریت شود و یا با پیک رنگ شود و شما را ببرد ولی شانس آن خیلی کم است).
در مثال بالا اگر فلاپ ♦A♥9♣3 بیاید هر دو بازیکن یک جفت آس دارند که ممکن است به نظر بیاید که هر دو بازیکن دستی با قدرت برابر دارند؛ اما کارتهای ♣A♣K شما خیلی قویتراند و 90 درصد اوقات شما خواهید برد.
اگر می خواهید اغلب در مرحله نمایش کارتها دست بهتری داشته باشید باید تا حد ممکن دست شروعتان قویتر باشد.
خیلی مهم است که قبل از ورود به پات، ارزش دقیق دست شروع خودتان را بدانید، یعنی باید ارزش کارتهایتان را در کنار عوامل دیگر در نظر بگیرید تا استراتژی بازی خود را مشخص کنید.
در این مقاله در مورد تفاوت بین دستهای خوب و بد صحبت خواهیم کرد.
دست جفت: یک شروع خوب
اگر کارتهای دستتان یک جفت تشکیل بدهند، یعنی دستی دارید که یک پله بالاتر از دستهای شروع معمولی است. به این دست پاکت جفت میگوییم.
روشن است که ارزش دست شما به رتبه جفت هم بستگی دارد. به این معنی که بهترین دست شروع در تگزاس هولدم یک پاکت آس است. پاکت آس دست بسیار زیبایی است، رویای هر بازیکن تگزاس هولدم است که هر دست یک جفت آس گیرش بیاید.
پاکت جفت معمولا میتواند بدون بهتر شدن در فلاپ، ترن یا ریور برنده دست باشد. احتمال برد پات بدون ارتقا دستتان بستگی زیادی به اندازه پاکت جفت دارد، اگر دو تا آس دارید، حریف شما باید حداقل 2 جفت شود تا بتواند شما را شکست دهد.
علاوه بر این، اگر روی میز یک کارت یکسان با کارتهای جفت شما رو شود، دست شما سه تایی (set) میشود و قدرت دستتان معمولا به کلی از رقیبتان مخفی میماند.
اما باید هوشیار باشید چون پاکت جفتهای کوچک اگر ارتقا پیدا نکنند، میتوانند ریسک بالاتری داشته باشند. بازیکنان دیگر تنها کافی است یکی از کارتهایشان را با کارتهای مشترک جور کنند تا بتوانند جفت بالاتری درست کند. اگر ♦4♣4 داشته باشید و حریفتان ♠J♥7 داشته باشد و روی فلاپ، ترن یا ریور یک سرباز یا 7 بیاید، شما میبازید.
بزرگترین پاکت جفتها معمولا دست هیولا محسوب میشوند؛ اما جفتهای کوچکتر در بهترین حالت میتوانند با ریسک بالا و حتی گاهی به درد نخور به حساب بیایند.
بررسی کارتهای غیر جفت
بهطور میانگین هر 16 دست یک بار احتمال دارد یک پاکت جفت نصیبتان شود، یعنی اینکه در بیشتر دستها جفت نخواهید داشت و باید روش دیگری برای ارزیابی قدرت دستتان پیدا کنید.
برای اینکه بفهمید کارتهای دستتان چقدر با ارزشند، چند سوال از خودتان بپرسید:
کارتهای دست من چه رتبهای دارند؟
این مهمترین سوالی است که از خودتان میپرسید. مزیت کارتهای بالا این است که اگر کسی با کارتهای مشترک جور نشود کارتهای بالاتر شانس بهتری برای برنده شدن دارند.
اگر ♣A♥K دارید و حریفتان ♦Q♠J داشته باشد برتری نسبتا زیادی نسبت به حریف دارید. شما در صورتی که حتی هیچ کدام جفت نیاورید برنده خواهید بود و زمانی هم که هر دو جفت میشوید باز برنده خواهید بود. تنها راهی که حریف شما میبرد این است که دستش به طور قابل توجهتری با برگهای روی میز جور شود.
مسلماً خیلی بهتر است که دو کارت بالا داشته باشید، تا یک کارت چرا که در این مواقع «کیکر» بهتری خواهید داشت.
آیا کارتهای من همخال هستند؟
عموماً داشتن کارتهای هم خال مهمتر از داشتن کارتهای متوالی است، اگر با 2 کارت از یک خال شروع کنید، شانس رنگ آوردن بهطور قابلملاحظهای افزایش پیدا میکند. بهعلاوه قدرت رنگی که با هر دو کارت در دستتان ساخته میشود بسیار بیشتر از رنگی است که فقط با یک کارت ساخته شود. اگر شما ♠8♠7 دارید و روی میز ♠A♠T♠6♥2 باشد، احتمالا بهترین دست را خواهید داشت. با این حال، اگر ♥8♠7 دارید و روی میز ♠A♠T♠6♠2 باشد، غالبا دست پایینتری خواهید داشت چون هر کارت پیک بالاتر از 8 شما را شکست میدهد.
آیا کارتهای من رتبه نزدیک به هم دارند؟
داشتن رتبه نزدیک به هم برای ردیف شدن عامل بسیار تعیینکنندهای است. هر چه قدر رتبه کارتهای دست شما نزدیکتر باشند، شانس ردیف شدن بیشتر است. مثلا و هرچه فاصله رتبه کارتها بیشتر باشد شانس ردیف شدن کمتر است. وقتی بین دو کارت بیش از 4 کارت فاصله باشد، برای مثال ساختن یک ردیف با استفاده از هر دو کارت ♠5♦T غیرممکن است.
کارتهای متوالی با رتبه بالا با ارزش هستند. بهترین دست شروعی که جفت نیست ♠A♠K (یا ♣A♣K و …) است که معمولاً در بیشتر مواقع ارزش بازی کردن دارند. اما این دست میتواند بازیکن را به دردسر بیندازد چون برای اینکه بتواند یک پاکت جفت کوچک در دست حریف را شکست دهد، لازم است که با کارتهای مشترک ارتقا پیدا کند.
کارت های پایین و غیر مرتبط بسیار ضعیف هستند. 72 غیرهمخال بدترین دست شروع در تگزاس هولدم به حساب می آید. دلیل آن این است که هر دو کارت پایین هستند و با هم نمیتوانند در ساختن ردیف یا رنگ به کار بیایند.
در درس بعدی آموزش پوکر تگزاس هولدم مبتدی به تاثیر دستهای مختلف در نحوه بازی شما نگاهی میاندازیم. به عبارت دیگر هنگامی که قدرت دستتان را ارزیابی کردید، چه کار باید بکنید.