سطحهای بازی شاید یکی از مشکلترین مفاهیم در پوکر آنلاین یا پوکر زنده باشد، و در بسیاری از موارد چیزی است که چندان قابل آموزش نمیباشد، و بازیکن پوکر تنها با بازی کردن چندین هزار دست و فهم این که افراد در موقعیتهای مختلف چطور واکنش نشان میدهند، به مرور برداشت خوبی از آن پیدا میکند.
سطح بازی چیست؟
سطح بازی موقعیت کلاسیکِ «او میداند که من میدانم که او میداند» در پوکر است. جنبهای از بازی است که از ریاضی و نظریه بازی جدا است، و بیشتر به غریزه، خواندن افراد، و مهارت هوشمندانه خواندن جریان بازی، تکیه دارد.
اصطلاح سطح بازی از فرآیند فکریی نشأت میگیرد که هنگام بازی یک دست و تحلیل موقعیتهای درون بازی، باید به کار گرفته شود.
سطوح فکر کردن میتواند به صورت زیر طبقهبندی شود:
- سطح 1: من چه دارم؟ – به هوش بودن در مورد کارتهای خود.
- سطح 2: او چه دارد؟ – به هوش بودن در مورد کارتهای حریف.
- سطح 3: او فکر میکند من چه دارم؟ – به هوش بودن در مورد تصویری که از خود در بازی ارائه دادهاید.
- سطح 4: او فکر میکند که من فکر میکنم او چه دارد؟ – به هوش بودن در مورد این که حریفتان فکر میکند شما از او چه تصویری دارید.
هر چه شما دستها را در سطح بالاتری به طور دقیق تحلیل کنید، بازیکن بهتری هستید.
یک مثال اغراق شده را در نظر بگیرید که شما با 100 بیگ بلایند پای میز نقدی مینشینید و هر سه دست اولِ خودتان را آلاین میکنید و وقتی سایر بازیکنان فولد میکنند کارتهای بی ارزش خود را نشان میدهید. دست بعد AA دارید و مجدداً آلاین میکنید. حالا شما حریفانتان را به سطحی رساندهاید که آلاین شما را با طیف بسیار متفاوتی نسبت به زمانی که برای اولین بار آلاین کردهاید، کال کنند. در چهارمین آلاین متوالی خود ممکن است با دستهای ضعیفتری نظیر 99، AJ، KQ شما را کال کنند، که این به این معنی است که شما میتوانید در دست بعدی در صورت داشتن TT و AQ برای کسب ارزش (و نه بلوف) آلاین کنید. بدیهی است که این یک مثال اغراق شده است، ولی نشان میدهد که ماهیت و اساس سطح بازی چیست: به دست آوردن برتری در مقابل حریفان از طریق فکر کردن در یک سطح فراتر از آنها.
سطحهای بازی در پوکر آنلاین
هنگام بازی آنلاین، درجهای که سطح تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد تا حد زیادی به میزان ورودی و خرید میزی که در آن بازی میکنید، بستگی دارد. در میزهای سبکتر که دایره بازیکنان وسیعتر است، احتمال دارد مقابل صدها بازیکن بازی کنید و به ندرت تعداد کافی دست مقابل بازیکنان پای ثابت بازی میکنید تا بتوانید مقابل آنها دینامیک خاصی برقرار کنید، به خصوص اگر در حال بالا بردن سطح میزهایی که در آن بازی میکنید باشید.
ولی اگر در سطح 4$-2$ و یا بالاتر بازی میکنید و یا در سایتهای کوچکتر هستید، همه روزه در حال بازی با بازیکنان ثابتی هستید و اگر همزمان روی چند میز بازی میکنید، ممکن است حتی بسیاری از بازیکنان روی اکثر میزهای شما حضور داشته باشند. در این حالت به مرور زمان تاریخچهای از هزاران دست با این بازیکنان خواهید داشت و برای پیروز شدن در جنگ سطح بازی توجه به نحوه جریان بازی، خصوصیات فردی، و برداشت آنها از شما اهمیت به سزایی پیدا میکند. همچنین به بازیکنانی که در میزهای زیادی بازی میکنند و ممکن است به اندازه شما یا سایر بازیکنانِ پای ثابت، تمرکزشان به سطح بازی نباشد، توجه ویژهای کنید.
جنگ سطحهای بازی پیش از فلاپ
دستهایی که در پیش از فلاپ بازی میشوند بسیار بیشتر از دستهایی هستند که به ترن و ریور میرسند، بنابراین پیش از فلاپ، مرحلهای است که باید بیشترین پویایی در سطح بازی را با رقبای سرسختتان بسازید. امروزه بازیها به شدت تهاجمی شده و شرط3ام، شرط4ام و حتی شرط5ام که ضعیف باشد بسیار مرسوم شده است، و حفظ آگاهی از این دینامیک مقابل بازیکنانی که غالباً با آنها روبهرو هستید بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر شما بیوقفه هنگامی که در موقعیت دیلر هستید، شرط3ام را روی بازیکن cut-off ببندید، باید انتظار داشته باشید که او نیز کمکم شروع به بستن شرط4ام ضعیف کند. متعاقباً شما باید برای حفاظت از شرط3ام خود، طیف آلاین شرط5ام خود را وسیعتر کنید. از آن هنگام او یا باید طیف شرط4ام خود را محدودتر کند و یا طیف شرط4ام/کال خود را وسیعتر کند، تا از بهرهبرداری حریف از خود اجتناب کند. بازیکنی جنگ پیش از فلاپ را در بلند مدت خواهد برد که زمانبندی و تناوب بازیکنان رقیب را بهتر تشخیص دهد و طیف خود را با آن تنظیم کند. فقط باید آمادگی پذیرش افزایش نوسان را که این سبک بازی به همراه دارد، داشته باشید.