مدرسه پوکروای

ورود به پات در بازی نقدی پوکر

در دوره بازی پوکر نقدی، آموزش پوکر پایه را تا حد آموزش پوکر حرفه ای پیش می‌بریم. اگر درس‌های قبلی را به یاد داشته باشید – از جمله مواردی مثل ارزیابی دست پوکر، موقعیت در میز پوکر، و مفهوم استک مؤثر – ایده‌ خوبی از ملاحظاتی که باید قبل از ورود به پات داشته باشید، پیدا خواهید کرد.

ولی اگر می‌خواهید یک قدم به جلو بردارید، لازم است که از عملکرد حریفانتان هم آگاهی داشته باشید و استراتژی خود را بر آن اساس تنظیم کنید.

باید بازی هر دست را پیگیری کنید؛ اگر بازیکنی وارد پات شده است، می‌فهمید دستی دارد که دوست دارد با آن بازی کند. هر چند ممکن است سعی داشته باشد به شما اطلاعات غلط بدهد، ولی قاعده کلی این است که اگر حریف رِیز کرد، به شما می‌گوید که دستی دارد که با آن دوست دارد پات بزرگی بسازد. اگر کال کرد، به دنبال این است که فلاپ ارزانی ببیند و تلاش کند دست خود را با آن جور کند.

باید این اطلاعات جدید را پردازش کنید و اندازه شرط خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

رِیز کردن به اندازه صحیح ( آموزش پوکر حرفه ای )

مقدار دقیقی برای این که همیشه پیش از فلاپ در یک بازی نقدی رِیز کنید وجود ندارد. ولی چند اصل پایه‌ای وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید اندازه صحیح شرط را مشخص کنید.

1) اگر اولین نفری هستید که وارد پات می‌شوید، و تصمیم گرفته‌اید که رِیز کنید، معمولا باید به اندازه 3 تا بیگ بلایند ریز کنید. اگر فکر می‌کنید که شرط‌های‌تان اغلب کال می‌شود، می‌توانید حتی به اندازه بیشتری رِیز کنید. این کار باعث می‌شود که وقتی دست قدرتمندی دارید پات بزرگ‌تری بسازید.

2) اگر کسی قبل از شما با کال وارد بازی شده باشد، و شما قصد رِیز کردن داشته باشید، میزان کال را به مبلغ رِیز معمولی اضافه کنید. پس اگر معمولا به اندازه 3 بیگ بلایند رِیز می‌کنید و بازیکنی پیش از شما کال کرده است، به 4 بیگ بلایند رِیز کنید. اگر دو بازیکن قبل از شما کال کرده‌اند، به 5 بیگ بلایند رِیز کنید و … .

3) اگر می‌خواهید یک رِیز اولیه را ری-رِیز کنید (که با شرط3ام هم شناخته می‌شود) با ید حدودا به اندازه سه برابر رِیز اولیه ری-رِیز کنید.

4) شما باید فارغ از قدرت دست خود به میزان یکسانی رِیز کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که حریفانتان قدرت دستتان را از اندازه رِیزتان متوجه نمی‌شوند.

اولین نفر برای ورود به بازی ( آموزش پوکر حرفه ای )

در اینجا مثال‌هایی از دست هایی در بازی نقدی ظوکر هولدم آورده شده است که شما اولین نفر برای ورود به بازی هستید:

1) اندازه بلایندها $1/$2 است، همه قبل از شما فولد کرده اند و شما A♠A دارید. شما به $6 رِیز می کنید که 3 برابر بیگ بلایند است. رِیز به $7 و $8 هم مناسب است.

2) اندازه بلایندها $1/$2 است، همه قبل از شما فولد کرده‌اند و شما در موقعیت میانی A♠Q دارید. شما به $6 رِیز می کنید که 3 برابر بیگ بلایند است.

3) در موقعیت دیلر شما می‌توانید دست های ضعیف تر را هم بازی کنید. و دوباره، اگر همه به شما فولد کردند باید به اندازه 3 بیگ بلایند رِیز کنید.

اگر شما اولین بازیکنی هستید که وارد پات می‌شود و تصمیم به بازی گرفته‌اید، در کل باید سعی کنید به جای لیمپ (کال کردن بیگ بلایند)، رِیز کنید. با این کار روی حریفان فشار می آورید و برای دست های قدرتمندتان پات را می سازید.

این موضع با مبحث آموزشی بازی کردن با عقیده هم که در دوره آموزش پایه‌ای پوکر بحث شد، همراه است. البته دلایل بیشتری برای فقط کال کردن در بازی‌های نقدی نسبت به سایر شکل های پوکر وجود دارد.

بازی کردن در مقابل لیمپ کننده ها ( آموزش پوکر حرفه ای )

لیمپ به معنی این است که به جای رِیز کردن، فقط با کال کردن بیگ بلایند وارد بازی شوید. معمولا لیمپ نشان دهنده ضعف است، پس اگر روی کسی که لیمپ کرده است پوزیشن دارید. باید از این مزیت استفاده کنید و اهرم فشار را به خصوص با دست‌های قوی روی حریف یا حریفان قرار دهید.

با یک دست احتکاری، وقتی پوزیشن دارید، ممکن است بخواهید شما هم پشت سر آنها لیمپ کنید. این کار به شما اجازه دیدن ارزان فلاپ را می‌دهد. از آن جایی تا همین جا هم به دلیل وجود چند لیمپ کننده، پول زیادی در پات است، ضریب شانس (Pot Odds) شما نسبت به پات افزایش می‌یابد.

مجموعه مثال‌های زیر در مورد بازی در مقابل لیمپ کننده‌ها است.

1) اندازه بلایندها $1/$2 است، شما در موقعیت های پایانی ♣QQ دارید. قبل از شما دو بازیکن کال کرده‌اند. شما به $10 رِیز می‌کنید که سه برابر بیگ بلایند و یک بیگ بلایند به ازای هر لیمپ‌کننده است. ریز به $11 یا $12 هم مناسب خواهد بود.

2) اندازه بلایندها $1/$2 است، یک بازیکن کال کرده است. شما هم باید کال کنید.

3) در موقعیت دیلر می‌توانید دست‌های ضعیف‌تر را بازی کنید. کال کنید و به دنبال فلاپ مناسب باشید.

بازی کردن در مقابل یک رِیز کننده ( آموزش پوکر حرفه ای )

رِیز نشان‌دهنده قدرت است و اگر کسی قبل از شما رِیز کند باید انتخاب دست شروع خود را متناسب با آن تطبیق دهید. معمولا فقط دست‌های خیلی قوی می‌توانند در مقابل یک رِیز بازی کنند.

باید با دست‌های قوی و دست‌های احتکاری خیلی محتاط باشید. اگر موقعیت مناسب باشد می‌توانید با این دست‌ها رِیز را کال کنید. ولی در کل نباید پیش از فلاپ خیلی سرمایه‌گذاری کنید. ممکن است دستتان با فلاپ جور شود و مجبور باشید شرط‌های حریف را کال کنید ولی همچنان دست حریف بهتر از شما باشد و این حالت می‌تواند فاجعه بار باشد – مثلا ممکن است A♣Q داشته باشید و فلاپ A4♠2 بیاید ولی حریفتان A♠K داشته باشد و پات بزرگی از شما ببرد.

چند مثال از بازی در مقابل یک رِیز:

1) اندازه بلایندها $1/$2 است، شما در موقعیت بیگ بلایند ♠QQ دارید. بازیکن دیلر رِیز می کند. شما باید به $21 دلار رِیز کنید که حدودا سه برابر بیگ بلایند است.

2) A♠J دست ضعیفی برای بازی مقابل یک رِیز است به خصوص اگر روی حریف پوزیشن نداشته باشید.

3) ♣A♠Q در مقابل یک ری-رِیز نمی‌تواند به خوبی بازی شود. در اکثر مواقع در مقابل یک دست غالب خواهید بود.

ممکن است در بازی نقدی بخواهید گاهی بازی‌تان را تغییر دهید. مثالی از نحوه انجام این کار این است: شما در بیگ بلایند A♣A دارید، همه به اسمال بلایند که بازیکنی بسیار تهاجمی است فولد می کنند. او به 3 بیگ بلایند رِیز می‌کند. معمولا تصمیمتان در این موقعیت واضح است و باید ریز کنید. ولی گاهی می‌توانید در پوزیشن با دستی که حریف انتظارش را ندارد داشته باشید کال کنید و یک پات بازی کنید. توجه داشته باشید که این کار نباید به طور مرتب انجام شود و بازی استاندارد در این موقعیت رِیز کردن است.

در درس های بعدی با ادامه آموزش پوکر حرفه ای برای بازی‌های پوکر نقدی در خدمت شما خواهیم بود.

خروج از نسخه موبایل