یکی از قدیمیترین برداشتها از بازی پوکر این است که توسط شخصیتهای مرموز با قدرت ماورائی بازی می شود که میتوانند با خیره شدن به حریف و در عمق چشمانش دستش را بخوانند. این روزها پوکر بهویژه پوکر آنلاین بیشتر بر درک درست از ساختار بازی به همراه علم ریاضیات متکی است. یکی از اولین سر فصلهای آموزش مبتدی پوکر ، شمارش اوتها یا کارتهای بیرونی است که دست شما را برنده میکند.
هیچ شکی نیست که پوکر بازان حرفهای پا را فراتر از مسائل ریاضی میگذارند و دستها را بهدقت آنالیز میکنند و حساب و کتابهای جدی ریاضی انجام میدهند تا نحوهی بازیشان را مشخص کنند.
ولی لازم نیست که همهی افراد این کارها را انجام دهند، مخصوصاً تازه کارها.
یکی از سادهترین محاسباتی که باید در این باره یاد بگیرید شمردن اوتها یا کارتهای بیرونی است که دست شما را برنده میکند.
کارتهای بیرونی برنده چه هستند؟
قبلا دیدیم که وقتی فلاپ، ترن و ریور پخش میشوند چطور قدرت نسبی یک دست پوکر میتواند زیاد یا کم شود. برای مثال ♠A♣A برتری نسبی بسیار زیادی در برابر ♥A♥K در پیش از فلاپ دارد، اما اگر فلاپ ♥Q♥8♥2 بیاید به یک دست کاملا بازنده تبدیل میشود.
اگر احتمال باخت دستتان بالاست ولی پتانسیل برنده شدن را دارد (مثلا با پای رنگ و استریت) باید تصمیم بگیرید که آیا میارزد که بازی را در مراحل مختلف پات ادامه دهید یا نه.
بهطور خلاصه باید کارتهایی را که به بهتر شدن دستتان کمک میکنند را شناسایی کنید؛ به این کارتها اوت یا کارتهای بیرونی برنده میگویند. در درسهای بعدی یاد خواهید گرفت که چطور از روی کارتهای بیرونی خود محاسبات بیشتر و بهتری انجام دهید، اما اول باید یاد بگیرید که اوت چیست.
تعریف اوت ساده است: اوتها کارتهایی هستند که در دسته کارتها ماندهاند و دست شما را قوی میکنند و در حالت ایده آل دست شما را بهاندازهی کافی قوی میکنند که پات را در رقابت نهایی برنده شوید.
مثال: پای رنگ
کارتهای شما ♥A♥3 هستند و فلاپ ♥K♥9♣7 است. هرچند در بعضی مواقع ممکن است آس بالای شما از قبل برنده باشد اما در واقع شما یک دست بسیار قوی ندارید، حداقل هنوز ندارید.
درهرصورت اگر روی ترن یا ریور دل دیگر بیاید رنگ میشوید، اگر حریف فول هاوس یا امتیاز بالاتری بیاورد شما برنده خواهید شد. (زمین جفت ندارد بنابراین هنوز هیچکدام از حریفان نمیتوانند فول هاوس شوند.)
در هر دسته کارت، 13 عدد از هر خال وجود دارد. 2 تا از کارتها در دست شماست و 2 تای روی زمین. 4 کارت از 13 خال دل برای شما رو شده است که نشان می دهد هنوز 9 تا از آنها در دسته کارتها باقی ماندهاند به این معنی که 9 کارت وجود دارد که میتواند دستتان را به یک دست برنده تبدیل کند پس یعنی دست شما 9 تا اوت یا کارت بیرونی دارد.
مثال: پای ردیف
شما ♠J♠T دارید و فلاپ ♣6♥K♥Q است، حالا هر 9 یا آس ردیف شما را میسازد.
جمعا چهار عدد ۀس و چهار عدد 9 در دستهی کارتها وجود دارد، پس شما هشت عدد اوت دارید.
اگر برای ردیف شدن یک کارت کم دارید شما چهار عدد اوت دارید. برای مثال، اگر کارتهای دست شما AJ باشد و فلاپ KQ7 باشد، اوتهای شما ♦T♠T♥T♣T خواهند بود.
مثال: پای ردیف و اُوِرکارتها (کارتهای بالاتر)
شما KJ دارید و روی میز AT4 است یکی از چهار بیبی داخل دسته کارتها شما را ردیف خواهد کرد. اگر حریف شما یک پاکت پیر متوسط مثل 99 داشته باشد، از آنجاییکه هر شاه یا سرباز به شما جفت بالاتر میدهد پس شما اوتهای اضافی دارید.
در این مورد، تعداد اوتهای شما به 10 عدد افزایش پیدا میکند. (چهار تا بیبی، سه تا شاه، سه تا سرباز)
مثال: ست در مقابل پای رنگ
اگر شما ♥7♦7 داشته باشید و روی میز ♠J♠7♠2 سِت شوید، دست قدرتمندی دارید. اما یک دست برنده قطعی نیست و می تواند همین حالا هم عقبتر از هر حریفی باشد که دو عدد پیک دارد.
درهرصورت، اینجا شانس اینکه دستتان را بهتر کنید دارید، 7 کارت دیگر هستند که می تواند شما را فول هاوس کند یا بهتر از آن کنند (یک 7، سه تا دوی باقیمانده و سه سرباز باقیمانده)، یا ترن و ریور میتوانند کارت یکسان باشند و میتوانند شما را فول هاوس کند.
مثال: پای رنگ و پای ردیف
شما ♥6♥7 دارید و روی زمین ♥4♣5♥J است. شما هم پای رنگ و هم پای ردیف هستید به این معنی که 9 تا اوت دارید که رنگ شوید و 8 تا اوت که ردیف شوید. همزمان، باید در نظر داشته باشید که 2 کارت دو بار محاسبه شدهاند (در این مثال یعنی 3دل و 8دل) که باید کم شوند. بنابراین شما 15 تا اوت دارید .
یاد گرفتن نحوهی محاسبهی کارتهای بیرونی باعث میشود تا بهتر بازی کنید و راههای مختلفی را برای رو کردن کارتها امتحان کنید. در مباحث بعدی آموزش مبتدی پوکر رابطه بین محاسبه تعداد اوت ها با محاسبات دیگر مربوط به اندازه شرط و اندازه پات را خواهید آموخت.