در ابتدای دوره آموزش مبتدی پوکر، قوانین بازی پوکر تگزاس هولدم آموزش داده میشود. بازی پوکر تگزاس هولدم با دسته کارت 52 تایی استاندارد بازی میشود. تعداد بازیکنان میتواند بین 2 تا 10 نفر باشد. در تورنومنتهای بزرگ صدها نفر میتوانند در بازی شرکت کنند؛ اما در هر دست، بازیکن فقط با افراد حاضر در میز خود، بازی میکند.
قبل از شروع هر دست، یک نفر به عنوان دیلر (پخش کنندهی کارت) مشخص میشود و نشانگر دیلر مقابل او قرار میگیرد. البته در واقع این شخص کارتها را پخش نمیکند (به خصوص در بازیهای آنلاین که این کار به صورت خودکار انجام میشود). وضعیت دیلر مشخص میکند که کدام دو بازیکن باید شرط اجباری (بلایندها) را در پات بگذارند تا بازی شروع شود.
دو بازیکنی که در سمت چپ دیلر هستند باید شرط اجباری را در پات بگذارند. به این شرطها بلایند گفته میشود به این دلیل به این شرط بلایند (کور) میگویند که بازیکن قبل از اینکه کارتهای دستش را ببیند، باید شرط را به صورت اجباری در پات بگذارد. اولین نفر در سمت چپ دیلر، اسمال بلایند است و اولین شرط اجباری را در پات میگذارد. دومین نفر از سمت چپ دیلر، بیگ بلایند است که معمولا دو برابر مقدار اسمال بلایند در پات میگذارد.
در تصویر زیر دکمه دیلر موقعیت دیلر را مشخص میکند و دو بازیکن سمت چپ او شرطهای بلایند را پرداختهاند.
بعد از تمام شدن هر دست، دکمهی دیلر در جهت عقربههای ساعت حرکت میکند. این یعنی تمام بازیکنان به نوبت دیلر، اسمال بلایند و بیگ بلایند خواهند بود.
پس از پرداخت بلایندها، هر بازیکن دو کارت میگیرد. به این کارتها، کارتهای دست بازیکنان یا کارتهای شخصی گفته میشود. هر بازیکن فقط کارتهای دست خودش را میتواند ببیند و با آن بازی کند. تا پایان دست، ممکن است تا 5 کارت دیگر در روی میز قرار گیرد. این کارتها رو هستند و همه بازیکنان میتوانند آنها را ببینند و از آنها برای ساختن بهترین دست ممکن خود استفاده کنند. به این کارتها کارتهای مشترک میگویند.
سه کارت مشترک اول به طور همزمان رو میشوند (که به عنوان «فلاپ» شناخته میشود). بعد از رو شدن این سه کارت بازیکنان یک دور شرطبندی میکنند. سپس کارت مشترک چهارم (یا «ترن») روی میز میآید. بعد از اینکه نوبت بازی یک دور چرخید، کارت پنجم (یا «ریور») روی میز قرار میگیرد. در واقع به ازای هر دفعه که کارت رو میشود یک دور شرط بندی انجام میشود.
-
هدف بازی پوکر این است که بهترین دست پنج کارتی ممکن را از 7 کارت موجود (یعنی دو کارت در دست بازیکن و پنج کارت مشترک روی میز) بسازید.
چهار دورِ شرطبندی
اگر یک دست بازی پوکر تا آخر ادامه پیدا کند، چهار مرحله شرط بندی انجام میشود، که بازیکنان میتوانند در طول این چهار مرحله ژتونهایهای خودشان را در پات بگذارند. همچنین بازیکنان میتوانند هر زمانی که خواستند دست از بازی بکشند و کارتهای خود را به اصطلاح فولد کنند.
1. پیش از فلاپ: اولین دور شرط بندی
اولین دور شرط بندی قبل از رو شدن سه کارت مشترکِ اول (فلاپ) شروع میشود، به این مرحله پیش فلاپ میگویند. در پیش فلاپ بازیکنان تنها بر اساس قدرت دو کارت مخفی در دستشان شرط میبندند.
بازیکنی که در سمت چپ بیگ بلایند قرار دارد، اولین حرکت را انجام میدهد که به این موقعیت او زیر تیغ یا (UTG (Under the Gun گفته میشود، پس از آن بازی در جهت عقربههای ساعت ادامه پیدا میکند.
وقتی نوبت بازی شما رسید چند انتخاب دارید:
- فولد (Fold):
فولد کردن به این معنی است که شما دیگر نمیخواهید دست خود را بازی کنید، و کارتهای خود را میریزید، و دیگر ادعایی برای ژتونهای پات ندارید، حتی اگر یکی از بلایندها را پرداخت کرده باشید.
- کال (Call):
کال کردن یعنی میزان شرط را میپذیرید و به میزان بازیکن قبلی ژتون در پات میگذارید. در پیش فلاپ، حداقل شرط ممکن به اندازه یک بیگ بلایند است و اگر بازیکن دیگری مبلغ شرط را افزایش دهد، میتواند بیشتر هم بشود.
- افزایش (Raise):
رِیز به این معنی است که میخواهید مبلغ شرط فعلی را افزایش دهید. اگر کسی قبل از شما رِیز نکرده باشد، خودتان می توانید رِیز کنید (مبلغ شرط را افزایش دهید).
- چک (check):
یعنی بدون اینکه ژتونی به پات بدهید، بازی را به نفر بعدی خود واگذار کنید. البته بدیهی است که پیش از فلاپ فقط زمانی میتوانید چک بدهید که در موقعیت بیگ بلایند باشید و کسی قبل از شما افزایش نداده باشد.
دور شرط بندی هنگامی به پایان می رسد که تمام بازیکنان بازی کرده باشند (فولد کرده باشند یا همه به یک اندازه ژتون در پات گذاشته باشند).
2. فلاپ- دور دوم شرط بندی
بعد از اینکه دور اول شرطبندی تمام شد، سه کارت مشترک اول در وسط میز رو میشوند، که به این مرحله «فلاپ» میگویند.
دور دوم شرطبندی با بازیکن سمت چپِ دیلر آغاز میشود.
اگر کسی شرطبندی نکند، شما میتوانید چک بدهید (یعنی بدون اینکه ژتونی در پات بگذارید، بازی را به نفر بعدی خود واگذار کنید) در غیر این صورت میتوانید مانند پیش فلاپ از گزینههای فولد، کال یا افزایش استفاده کنید.
به طور مشابه بعد از اتمام این دور (یعنی وقتی همه بازیکنان یا فولد کردند و یا به اندازهی یکسان، ژتون در پات گذاشتند)، دور بعد آغاز میشود.
3. ترن- دور سوم شرط بندی
وقتی همه شرطبندیها در دور دوم انجام شود و حداقل دو بازیکن هنوز در بازی باشند، چهارمین کارت مشترک روی میز قرار میگیرد که به آن ترن میگویند. اولین بازیکن سمت چپ دیلر، بازی را شروع میکند. بازی به همان ترتیبی که بعد از فلاپ بازی انجام شد، پیش میرود.
4. ریور- دور چهارم شرط بندی
وقتی شرطبندی دور سوم تمام شد، آخرین کارت مشترک روی میز قرار میگیرد که به ریور معروف است. به این ترتیب آخرین دور شرطبندی آغاز میشود مثل دفعات قبلی اولین نفر از سمت چپ دیلر بازی را شروع میکند.
هر بازیکنی که کارت داشته باشد به مرحلهی نمایش کارتها میرود.
- رونمایی Showdown
بعد از اینکه آخرین دور شرطبندی کامل شد، هر بازیکن بهترین دست 5 کارتی ممکن خود را از 7 کارت موجود (یعنی دو کارت در دست بازیکن و پنج کارت مشترک روی میز) میسازد.
در این مرحله تمام بازیکنان باقی مانده، باید دست خود را رو کنند تا کسی که بهترین دست را دارد مشخص شود، بازیکنی که بهترین دست را با توجه به رتبهبندی دستها در پوکر دارد، برنده پات میشود.
در تصویر بالا بازیکن شمارهی 7 دارای دو جفت شاه و بیبی است. پنج کارت برتر برای او، دو شاه در فلاپ، دو بیبی (کارتهای دست بازیکن) و کارت 7 روی میز است. (به یاد داشته باشید که تمام دستهای پوکر پنج کارت دارند).
بازیکن شماره 5، سه تایی دارد. او یک شاه در کارتهای شخصی دارد که با دو شاه فلاپ جور میشود. کارتهای بعدی او هفت و شش هستند که ترن و ریور بودند.
سه تایی (Three of a kind)، از دو جفت (Two pair) بهتر است؛ بنابراین بازیکن شماره 5 برندهی بازی است.
اگر بیش از یک بازیکن یک دست یکسان داشته باشد مبلغ پات بین برندگان بطور مساوی تقسیم میشود.
وقتی دست فعلی تمام شود دکمهی دیلر به جایگاه سمت چپ او منتقل میشود و دست بعدی آغاز میشود.
واژه نامه پوکر – مجموعه کامل لغت ها و اصطلاحات بازی پوکر