مقالات عمومی

چه زمانی به لیمپ کننده‌ها در پوکر کش گیم حمله کنید؟

با رویکرد مشابه و غیر منطقی که اکثر افراد دارند، به صورت خودکار لیمپ کننده‌ها را رِیز نکنید

پوکر کش گیم و حمله به لیمپ کننده ها

رِیز کردنِ بازیکن‌هایی که در پوکر کش گیم عادت به لیمپ کردنِ پیش از فلاپ دارند، اغلب سودآور است، ولی قبل از انجام آن این فاکتورها را در نظر بگیرید.

شما در یک بازی پوکر کش گیم استیک پایین نشسته‌اید، که پر از پوکر باز های منفعل (Passive) است که بسیاری از آن‌ها بیشتر در گروه بازیکن‌های شل (loose) قرار می‌گیرند. یک دست پوکر پیش می‌آید که شما در پوزیشن پوکر کات-آف قرار دارید و سه بازیکن پیش از شما لیمپ می‌کنند. شما به دستتان که AJ است نگاه می‌اندازید. بازی شما چیست؟

می‌دانم، می‌دانم … بستگی دارد. چه چیزی از آن سه بازیکن که لیمپ کرده‌اند، می‌دانم؟ چه کسی در پوزیشن دیلر است، و بلایندها چه کسانی هستند؟ اندازه استک‌ها چقدر است؟ تصویر من در ذهن بازیکن‌های دیگر چیست؟ شما یک پوکر باز متفکر هستید و همه سوال‌های درست را قبل از پریدن به پاسخ می‌پرسید.

ولی، سعی کنید به صورت خلاصه موقعیت متداول را در نظر بگیریم، و به سوال بزرگتری که در این نوع بازی‌ها پیش می‌آید اشاره کنیم: چه زمانی حمله به لیمپ کننده‌ها صحیح است؟

بازیکن‌هایی که پیش از فلاپ لیمپ می‌کنند دلایل خیلی گوناگونی می‌توانند داشته باشند، البته خیلی از مواقع این بازی نشانه بارزی از ضعف است.

برخی از بازیکن‌های هوشمند گاهی از پوزیشن‌های ابتدایی با دست‌های خیلی قدرتمند لیمپ می‌کنند، و آماده‌اند تا اگر کسی بعد از آنها رِیز کرد، با لیمپ-ری رِیز بازی ضربه خود را وارد کنند. این بازی می‌تواند در بازی‌های شل جواب بدهد، اگرچه در بازی‌های منفعلانه یا پسیو که در آنها یک لیمپ از پوزیشن‌های ابتدایی به احتمال زیاد با لیمپ‌های زیاد و یک پات خانوادگی همراه است، توصیه نمی‌شود. همچنین گاهی اوقات با بازیکن‌های محتاط مواجه می‌شوید که با دستهای قوی لیمپ می‌کنند، و در کل عموماً رِیز نمی‌کنند. آیا تا به حال در بازی پوکر آنلاین استیک پایین یا میکرو استیک بوده‌اید که در آن یک لیمپ کننده به طور شگفت آوری در مرحله نمایش کارت‌ها (ShowDown) پاکت شاه یا پاکت آس را نشان می‌دهد. (این موضوع اتفاق می‌افتد.)

این موارد مورد انتظار به کنار، در بیشتر مواقع لیمپ کننده‌ها دستهای پیش از فلاپ متوسط تا ضعیف دارند و انگیزه‌ی اولیه شان امید به دیدن فلاپ ارزان قیمت است.

رِیز کردن در مقابل این نوع از لیمپ کننده‌ها  – به خصوص اگر روی آنها پوزیشن داشته باشید – عموما یک بازی سودآور است. اگر فولد کنند، بلایند‌ها و کال‌های آن‌ها را بدون نمایش کارتها می‌برید. اگر کال کنند، می‌توانید حتی یک پات بزرگ‌تر با داشتن پوزیشن در مقابل بازیکن‌های پسیو و بدون پیچیدگی خاص بازی کنید.

ولی مشکل از جایی ممکن است شروع شود که رویکرد شما برای حمله به لیمپ کننده‌ها با رِیز، مثل رویکرد لیمپ کردن آنها غیر منطقی و غیر اصولی باشد.

یک اشتباه بزرگ که خیلی از مواقع بازیکن‌ها انجام می‌دهند این است که به طور اشتباه فرض می‌کنند که همه آن لیمپ‌ها با کال کردن بیگ بلایند به صورت خودکار به معنای پول مرده است که فقط منتظر این است که توسط یک بازیکن که می‌خواهد از این موقعیت بهره برداری کند، جمع شود. واقعیت این است که که بخش زیادی از بازیکن‌هایی که عادت به لیمپ دارند، متعاقبا عادت به کال کردن رِیز هم پیدا می‌کنند، حتی وقتی که دست آنها یا ضریب پات (Pot odds) نشان از آن دارد که این کال‌ها چندان بازی هوشمندانه‌ای نیست.

به همین دلیل بازیکنی که به دنبال این است که با رِیز کردن به لیمپ کننده‌ها حمله کند، اغلب لازم است که دستی داشته باشد که ارزش رِیز کردن دارد. در واقع در بعضی از موقعیت‌ها در مقابل چند لیمپ کننده الزامات رِیز برای شما باید تا حدی بالاتر برود، و طیف کمتری از دستها را نسبت به حالتی که خودتان در پوزیشن‌های انتهایی با رِیز بازی را باز می‌کردید، در بر گیرد.

یعنی باید با دستهایی مثل پاکت جفت‌های بزرگ و آس و شاه، و آس و بی‌بی، و آس و سرباز همخال این کار را بکنید. ولی حقیقت این است که دستی مثل AJ خیلی لب مرز است و شاید در موارد ذیل، ارزش رِیز کردن نداشته باشد:

  • (۱) احتمال بازی کردن دست در مقابل چند حریف زیاد باشد، و
  • (۲) احتمال اینکه دستتان حتی از بقیه هم بهتر نباشد.

وقتی با AJ دل رِیز می‌کنید، داشتن چندین کال کننده نتیجه بدی نیست، ولی بعد از فلاپ در یک موقعیت چند نفره، به دنبال این هستید که چیزی بیشتر از یک جفت بسازید. شاید بیشتر مایل باشید در فلاپ پا رنگ شوید، یا استریت بالا، یا دو پِر و بهتر، تا در مقابل حریفانی که مثل ایستگاه مخابرات (calling station) کال می‌کنند، رقابت کنید.

فکر کنید با A♣Q چند لیمپر را رِیز کرده‌اید و کارتهای ♠Q♣۹♠۸ روی فلاپ آمده است. ممکن است در فلاپ دست بهتر را داشته باشید، ولی در مقابل چندین حریف که مایل به فولد کردن نبوده‌اند و به راحتی ممکن است پای رنگ و استریت قوی داشته باشند (یا حتی همین حالا هم بهتر از شما شده باشند) چندان مشتاق به گذاشتن ژتونهای زیاد در پات نیستید.

همچنین مهم است که در ذهن داشته باشید که اگر تصمیم به حمله به لیمپر‌ها با یک رِیز گرفتید، باید اندازه رِیز مناسبی انتخاب کنید، و به اندازه‌ای رِیز بزرگ انجام دهید که همه را از ماندن در دست دلسرد کنید. اگر خود را محدود به دستهای شروع که به آنها اشاره شد، بکنید، چندان نگران یک کال کننده‌ی سمج از میان چند نفر که در مقابلش دستتان در یک موقعیت دو نفره (هدز آپ) می‌تواند به خوبی بازی کند، نیستید. ولی همانطور که ذکر شد، اگر نصف بازیکن‌های میز رِیز نه چندان بزرگ شما را کال کنند، حتی با پاکت شاه و پاکت آس هم به سرعت می‌توانید وارد یک موقعیت نامناسب شوید.

وقتی فقط یک یا دو بازیکن که عادت به لیمپ کردن دارند در میز حضور داشته باشند (نه یک لشکر لیمپر!)، موقعیت متفاوت است. در چنین موقعیتی باید با تناوب بیشتری برای ایزوله کردن لیمپر رِیز کنید، و طیف دستهایتان را نسبت به حالتی که در مقابل گروهی از لیمپرها هستید، باز‌تر کنید؛ به خصوص زمانی که پوزیشن دارید.

هر گاه بازیکنی پیش از فلاپ در پوکر کش گیم لیمپ می‌کند. یک نُت ذهنی بردارید (یا نت واقعی، به خصوص اگر پوکر آنلاین بازی می‌کنید) و به دقت به بازی بعد از فلاپ او و در صورت رسیدن به نمایش کارتها، به دست او توجه کنید. این بازیکن‌ها معمولا پسیو (غیر تهاجمی) و اغلب سفت هم هستند، و اگر تمایل به رها کردن دستشان بعد از فلاپ داشته باشند، بهترین نوع بازیکن برای حمله با یک رِیز بعد از ورود آنها با لیمپ به بازی محسوب می‌شوند.

چه موقعی حمله به لیمپر‌ها در پوکر کش گیم صحیح است؟

جواب «همیشه» نیست – موقعیت‌های خیلی کمی در پوکر وجود دارد که جواب «همیشه» در آن درست باشد. ولی جواب، «اکثر مواقع» یا «در هر فرصت» هم نیست. اجازه ندهید که حرکات به نظر غیر هوشمندانه حریفان، باعث شود شما هم بازی‌های غیر منطقی یا به صورت «راندن خودکار» انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید