با بی توجهی از کنار دستهای پوکر هولدم نامحدود رد نشوید، تابلوهای ایست در پوکر را بشناسید.
خاطرم هست وقتی اولین ماشینم را خریدم، دانشجوی کالج بودم. تابستان بود و جاده های باز پیش رویم. هشت هفته اول تعطیلات تابستان را کار کرده بودم و پولهایم را جمع کرده بودم و میخواستم رانندگی بکنم، خودش هم سریع.
فردای آخرین روز کارم، پنج هفته مانده به شروع کلاسها در سال تحصیلی جدید، شروع به رانندگی در جادههای ایالات متحده آمریکا کردم. یک پلیس محلی مرا کنار کشید، چون در جادهای که سرعت مجازش ۳۰ مایل در ساعت بود من ۵۰ مایل در ساعت رانندگی کرده بودم و یک تابلوی ایست را هم با بیتوجهی رد کرده بودم. او با خوشرویی به من گفت که میتوانسته گواهینامهام را ضبط کند و مرا به زندان هم بیاندازد. در عوض فقط یک جریمه سنگین به من داد.
ولی این اتفاق روش من را تغییر نداد. شش جریمه دیگر و دو تعلیق گواهینامه و یک باطل شدن بیمه دیگر لازم بود تا متوجه اهمیت موضوع شوم.
بسیاری از بازیکنهای پوکر هم به همین روش شروع میکنند. آنها بازی را خیلی شل و گشاد شروع میکنند، چند کتاب میخوانند و کمی سفت و خسیس میشوند، در مورد اهمیت بازی تهاجمی یاد میگیرند و شروع به مسابقه دادن میکنند. متاسفانه خیلی از آنها در مورد اهمیت مباحثی مثل توازن، کنترل، و تهاجم انتخابی چیزی یاد نمیگیرند، تا اینکه چند بانکرول خود را به باد بدهند.
این مقاله را برای آنها مینویسم و برای دیگرانی که میخواهند قبل از ورشکسته شدن این درسها را یاد بگیرند.
باید یاد بگیرید که تابلوهای ایست در پوکر را بشناسید یعنی ترکیب نحوه پیش رفتن بازی و موقعیتهایی که در آن هستید میتواند به شما یک توقف جدی بدهد. این لزوما به این معنی نیست که شما نباید تهاجمی باشید ولی حداقل در ابتدا باید بایستید و سپس با احتیاط پیش بروید، اگر اصلا پیش رفتن مناسب باشد.
در اینجا چند مثال از تابلوهای ایست پوکر از بازیهای $۲/$۱ که جمعی از بازیکنهای متوسط و ضعیف در آن شرکت میکنند، آورده میشود. در صورتی که استک بازیکنها ذکر نشده باشد، فرض کنید که همه بازیکنها با ۳۰۰ دلار دست را شروع کردهاند.
یک کارت بالاتر از جفت بالای شما در فلاپ میآید و حریف شما شرط میبندد
شما در موقعیت کات-آف
فلاپ
اگر فکر میکنید و به این نتیجه میرسید که احتمالاً دارد بلوف میزند میتوانید در شرایط مناسب کال کنید یا ریز کنید، ولی ابتدا باید به تابلوی ایست توجه کنید.
بعد از اینکه شما از موقعیتهای ابتدایی ریز کردهاید، یک جفت روی فلاپ میآید که به برای شما مناسب نیست
شما پاکت ده (
بله ممکن است حریفتان با هیچ چیز یا چیزی نزدیک به هیچ چیز شما را تحت فشار قرار دهد، ولی حتی اگر شک دارید که او این کار را بکند چک دادن خیلی بهتر است، حداقل این ایده را در ذهن حریف میتواند ایجاد کند که شاید شما برای او دام گذاشتهاید.
فلاپ سه کارت از یک خال را میآورد و شما حداقل آس آن خال یا دو پر ندارید
چه پیش از فلاپ ریز داده باشید، چه از موقعیتهای آخر کال کرده باشید یا دلیل دیگری برای بازی با دست خود داشته باشید، اگر سه کارت همخال روی فلاپ بیاید و شما حداقل آس آن خال یا دو پِر نداشته باشید، اجازه بدهید بازیکن دیگری که شرط بسته است، پات را ببرد؛ مگر اینکه پات از قبل در مقایسه با استک موثر خیلی بزرگ باشد.
در این حالت راههای زیادی وجود دارد که شما در مقابل دست ساخته شده یا دست قرعه (Draw) حریف عقب باشید. ممکن است حریفان با چهار کارت همخال تحریک به سمی بلوف شوند یا سعی کنند وانمود کنند که رنگ را دارند. ولی شرط بستن بدون حداقل پای بالاترین رنگ ممکن یا با حداقل دو پر معمولاً اشتباه است؛ چون خودتان را در معرض تحت فشار قرارگیری از جانب حریف که رنگ یا پای رنگ ناتس دارد، قرار میدهید.
شما یک دست نسبتا قدرتمند را پیش از فلاپ، در فلاپ، در ترن، شرط بستهاید و سپس با یک شرط بزرگ در ریور مواجه میشوید و یک بازیکن دیگر هم قبل از شما کال میکند
بعد از یک لیمپ از بازیکنِ زیر تیغ (UTG) شما از موقعیت میانی با دست آس و شاه دل (
در فلاپ کارتهای
در ریور آس پیک (
شرطهای بزرگ در ریور مرتبا توسط حریفان ضعیف یا متوسط بسته میشود، حتی با دستهایی که خیلی قوی نیستند و بعضی وقتها بلوفهایی که از سر استیصال هستند، و گاهی هم حریفان ضعیف ارزش بیش از حد برای دست خود قائل هستند. غالباً با عقل جور در میآید که اینجور دستها را کال کنید، ولی خیلی به ندرت پیش میآید که یک حریف این شرط بزرگ را بدون داشتن یک دست خیلی قدرتمند کال کرده باشد.
نتیجه گیری
در پوکر نمیتوان از چیزی مطمئن بود. گاهی اوقات توجه به تابلو ایست مانع این میشود که بازیتان به شما آسیب بزند، ولی اکثر اوقات توجه به چنین تابلوهایی میتواند شما را از تصادمهایی که استکتان را نابود میکند، نجات دهد.