آموزش پوکر اوماها – در پوکر اوماها گرفتن یک تصمیم درست در میز پوکر بدون دانستن درک صحیحی از موقعیت خود در آن دست پوکر و پیش بینی جریان احتمالی آن غیر ممکن است.
داشتن قابلیت خواندن سریع و دقیق چیدمان میز یکی از کلیدیترین مهارتهایی است که یک پوکر باز میتواند فرا بگیرد.
البته قبل از اینکه بتوانید چیدمان کارتهای روی میز را بخوانید باید درک صحیحی از مفاهیمی مثل اوت، آنتی اوت، اوت واقعی، و بلاکر داشته باشید.
آموزش پوکر اوماها – آنتی اوت، اوت واقعی و بلاکرها
اوت: اگر در حال حاضر در دست پوکر عقبتر از حریف هستید و او فعلا دست برنده را دارد، اوتهای شما کارتهایی است که با آمدن آنها برتری در این دست پوکر از آنِ شما میشود. مثلا، اگر شما در پوکر هولدم یک پاکت جفت سرباز دارید و حریفتان یک پاکت آس دارد، شما برای بردن لازم است که یک سرباز بیاورید و سه تایی (سِت) شوید.
یعنی شما دو اوت دارید. (دو تا از سربازها در دست شما است و بنابراین دو سرباز دیگر در دسته ورقها باقی مانده است).
آنتی اوت: آنتی اوت به کارتی گفته میشود که برای دست شما ممکن است یک اوت به حساب بیاید ولی آمدن آن دست حریف را بیشتر از شما تقویت میکند.
مثلا در مثال قبل فرض کنید که بازیکنی که پاکت آس دارد در فلاپ سه کارت همخال با یکی از آسهایش رو شده است. اگر در ریور سرباز همان خال برای شما بیاید، شما سه تایی میشوید ولی حریف شما رنگ شده است. در این حالت یکی از اوتهای شما، آنتی اوت است.
اوتهای واقعی: اوتهای واقعی تعداد اوتهای شما منهای آنتی اوتهای شما است. شما دو اوت دارید، منهای یک آنتی اوت، یک اوت واقعی برایتان باقی میماند.
وقتی یک پوکرباز در مورد «اوت» صحبت میکند، تقریبا همیشه منظورش اوتهای واقعی است.
بلاکر: بلاکر یک کارت (یا چند کارت) در دست شما است که باعث کاهش تعداد اوتهای حریفتان میشود یا برای او آنتی اوت ایجاد میکند.
مثلا اگر شما ♠6 ♠7 داشته باشید و روی فلاپ ♠4 ♠5 ♥K آمده باشد. شما دو تا از اوتهای رنگ را دارید به علاوه بلاکرهایی به استریت فلاش هم دارید. یعنی مثلا اگر بازیکنی پای رنگ آس داشته باشد نمیتواند با ♠3 یا ♠8 برنده شود.
این حالت به شما چهار بلاکر میدهد. از آن جایی که حریفتان نمیتواند کارتهای شما را ببیند، تقریبا همیشه از بلاکرهای شما بی خبر خواهند بود.
این موضوع باعث میشود که حریف را در محاسبات خودش از ضریب پات مجبور به اشتباه کنید. در این حالت با بلاکرهایتان شانس اینکه حریفتان رنگ شود 15% کاهش مییابد.
ممکن است این مزیت 15 درصدی خیلی شما را هیجان زده نکند ولی به این شکل به آن فکر کنید: کازینوها پولشان را از میزهایی که برتری 1% دارند در میآورند. 15%، در یک شرط، کم است؛ ولی در هزار دست به رقم بالایی میرسد.
آموزش پوکر اوماها – مثالی از شمارش اوت، آنتی اوت، و بلاکر
دست شما: ♣5 ♠6 ♥9 ♦T
کارتهای روی میز: ♥2 ♣K♥ 7♣ 8
شرح موقعیت: بدیهی است که شما چیزی ندارید و برای بردن نیاز به ارتقا دارید. حالا مسئله اوت و آنتی اوت پیش میآید. سپس میتوانید آنتی اوتهای خود را از اوتها کم کنید و به اوتهای واقعی برسید.
اوتها: شما یه پای استریت پوششی دوبل (double wraparound) دارید که به شما 20 اوت میدهد (5×3, 6×3, 9×3, 10×3, 4×4, Jx4).
آنتی اوتها: هر چقدر کارت خوانی شما از دست حریف بهتر باشد دقیقتر میتوانید آنتی اوتهای خود را بشمارید. فرض کنیم شما راجع به حریف چیزی نخوانده باشید. بنابراین همه آنتی اوتها میتواند معتبر باشد. دو پای رنگ در این چیدمان موجود است. دو تا از کارتهای اوت احتمالی رنگ برای حریفان ر دست شما وجود دارد بنابراین 16 اوت احتمالی در کارتهای مجهول برای آن دو پای رنگ باقی میماند.
(از هر خال 13 کارت وجود دارد. 2 کارت از آن 13 تا روی میز است. 2 تا از آن خال هم باید دست حریفان باشد تا بتوانند پای رنگ داشته باشند. 1 کارت هم که در دست شما است. در نتیجه برای هر خال 8 اوت رنگ باقی میماند. بنابراین از آنجایی که دو پای رنگ مجزا وجود دارد، 16 اوت رنگ برای حریفان وجود دارد.)
از آن 16 کارت، 8 کارت آنتی اوت برای شما محسوب میشود. مثلا اگر ♥9 برای شما رو شود. شما استریت میشوید ولی به رنگ دل میبازید. همه کارتهایی که میتواند شما را استریت کند ولی به حریف رنگ بدهد باید به عنوان آنتی اوت حساب شوند.
همچنین باید هر 9 را در این موقعیت به عنوان آنتی اوت حساب کنید. اگر یک 9 رو شود، در کارتهای فلاپ 789 شکل میگیرد. از بین همه استریتهایی که میسازید این مورد بیشتر از همه میتواند شما را تحت ریسک قرار دهد و در مقابل یک استریت بالاتر بازنده کند.
هر بازیکنی که J-T داشته باشد شما را شکست میدهد از آنجایی که دستی که J-T داشته باشد احتمال بازی شدنش بالاست باید این مورد را به عنوان آنتی اوت حساب کنید.
چهار کارت نه در دسته ورق موجود است. شما نُه خشت را در دست دارید. به علاوه نه دل و نه پیک را از قبل در آنتی اوتهای رنگ شمرده بودید. بنابراین نه خاج باقی میماند. بنابراین کل آنتی اوتها به نه عدد میرسد.
اوتهای واقعی: 20 اوت شما منهای 9 آنتی اوت = 11 اوت واقعی
آموزش پوکر اوماها – سوال تمرینی:
دست شما: ♦Q♣ J♥ T♣ 8
کارتهای روی میز: ♥A♣ K♣ 8♥ 4
این اولین دست شماست وقتی پای میز مینشینید و هنوز قادر به خواندن حریفانتان نیستید. همه بازیکنهای حاضر در دست میتوانند هر چهار کارتی داشته باشند. فرض شما این است که برای بردن باید دست ناتس پوکر را بسازید. اوت های واقعی خود را بشمارید (جواب در انتها).
ممکن است کار زیادی به نظر برسد، ولی هر چه بیشتر تمرین کنید، سریعتر میشوید. بسیاری از بازیکنهای مبتدی فقط اوتهای خودشان را میشمارند و همان اشتباهی را مرتکب میشوند که در تعریف بلاکر به آن اشاره کردیم.
همه جذابیت پوکر به این است که قادر باشید حریفتان را با بازی از دور خارج کنید و برتری شانس به دست آورید. هدف شما این است که وقتی برتری با شماست پولتان را وسط بگذارید. مسلما همیشه برنده نخواهید بود ولی در بلند مدت به پول خوبی میرسید.
اگر آنتی اوتها را نادیده بگیرید و پولتان را با برتری -7% با پول یک به یک وسط بگذارید. بهتر است رولت بازی کنید و شانس خود را در سیاه یا قرمز آمدن امتحان کنید. چون شانس بردتان در آنجا بیشتر است.
جواب سوال تمرینی:
اوتها: 17،
آنتی اوتها: 4،
اوتهای واقعی 13،
بلاکرها: 2